Het good old Nieuwe Werken

27 oktober 2020 - Op veel facilitaire platforms en sociale media word je momenteel om de oren geslagen met allerlei trendy post-corona kantoortrends. Laat je vooral niks aanpraten, want in de meeste gevallen is er niets nieuws onder de zon. Waar het nog steeds om gaat, is dat je een manier van werken vindt die past bij het bedrijf en waar de medewerkers gelukkig van worden. En ja, dat thuiswerken meer focus krijgt en dat de functie van kantoor verandert, dat moge duidelijk zijn. Maar is dat nieuw? Natuurlijk niet, die boodschap verkondigen wij al jaren.

De opmars van thuiswerken

De coronacrisis heeft er wel voor gezorgd dat veel meer mensen ervaring hebben opgedaan met de voor- en nadelen van thuiswerken. We weten nu allemaal dat het niet ideaal is als je op een slechte stoel aan de keukentafel zit, terwijl je kind om een boterham schreeuwt en je partner jou vanaf de andere kant aanstaart terwijl je die belangrijke call met je manager probeert te voeren. Toch moeten nu ook de grootste sceptici toegeven dat thuis op een efficiënte manier kwalitatief hoogwaardig werk tot stand kan komen en dat veel mensen een betere werk-privé balans hebben gevonden.

Graag naar kantoor

En toch missen we dat kantoor, en dat is niet voor niets. Wanneer goed is nagedacht over de inrichting en het gebruik, is het kantoor namelijk dé plek om collega’s en klanten op een veilige manier te ontmoeten. Om met elkaar te sparren over een creatief proces, of om trainingen te volgen. Om geconcentreerd en ongestoord aan een lastige klus te werken of om elkaar weer eens tegen te komen in een informele sfeer. Slimme marketeers hangen daar nu onzinnige hashtags aan als #clubhuis of #huiskamer, maar het is niets anders dan het good old Nieuwe Werken, zoals wij dat vijftien jaar geleden al omarmden.  

Windowdressing

Dus nieuw en trendy? Nee hoor, eerder een bevestiging dat we al heel lang op de goede weg zijn. Waarom zou je in deze onzekere tijden dan alle pijlen richten op een ‘nieuw’ huisvestingsconcept? Dat is meer windowdressing dan strategie. Juist nu zou je een kritische blik moeten werpen op de bedrijfs- en leiderschapscultuur, om van daaruit op zoek te gaan naar de optimale manier van (samen)werken, ook voor het post-coronatijdperk. Met de uitkomsten van zo’n onderzoek heb je een fantastisch handvat voor beleidsontwikkeling; niet alleen voor huisvesting, maar ook op het gebied van mobiliteit en duurzaamheid. En daar kom je veel verder mee dan met een catchy hashtag!

Wil jij onderzoeken waar de optimale balans ligt tussen thuiswerken en op kantoor?

Wij ondersteunen je graag in die ambitie!

Neem contact met ons